september 29, 2020, 00:43:06

Nieuws:

Het forum voor vrijheid is zojuist geopend!
Er is nog een hoop te doen, maar wees welkom!

Geld: fiat of goud?

Gestart door John Galt, april 11, 2020, 00:17:11

Vorige topic - Volgende topic

John Galt

Wat veel mensen niet weten, is dat ons huidig geldstelsel eigenlijk geheel geen waarde kent. Zoals onderstaand artikel al zegt, het is wc-papier met een kleurtje.
Het huidige geldsysteem is daarmee vooral een speeltje voor overheden geworden, die naar hartelust geld kunnen ontwaarden (lees:inflatie) om zo de eigen schulden te ontwaarden. Daarnaast profiteren de banken er ook ruimschoots van door het ontstane perverse systeem waarbij de positieve uitkomsten van de genomen risico's voor de bank zelf zijn, maar de verliezen van de genomen risico's voor de belastingbetaler zijn.

Lees hier voor een duidelijke uiteenzetting over geld:
https://www.vrijspreker.nl/wp/2020/04/de-ontknoping/
"Who is John Galt?"  is an expression of helplessness and despair at the current state of the world

Fed

Die Spits schrijft goede stukken. Het hele geldsysteem is inderdaad pervers en corrupt.
Fiatgeld heeft aan de ene kant voor een enorme sprong in welvaart gezorgd maar nu zijn de remmingen weg en viert de corruptie hoogtij.
In plaats dat bedrijven failliet gaan worden ze 'gered' met met leningen of belastinggeld.
Uiteindelijk betalen wij de rekening ervan via belastingen of inflatie.
Zo hoort kapitalisme niet te werken, faillisementen hebben namelijk een helende werking.
Slechte bedrijven en oplichters gaan failliet en er staan nieuwe initatieven op.
Zo komen we vooruit en zou de prijs van alle goederen op termijn moeten dalen.

Nu de slechte bedrijven gered worden wordt het verlies uitgesmeerd over de hele samenleving en wangedrag wordt niet afgestraft middels faillisementen of celstraffen.
Voor grote bedrijven lijken de normale wetten niet te gelden.
Mooi voorbeeld is ING met de witwasaffaire, waar zijn de handboeien? Nee, ze krijgen een paar miljoen boete. Een lichte tik op de vingers weerhoudt zo'n bedrijf echt niet van dat soort praktijken. 100 miljard boete en 20 jaar cel schrikt af.
Ja er gaan mensen werkeloos worden als dat gebeurt maar een ander bedrijf laat het daarna wel uit zijn hoofd.
Dat doen we dus niet. Vandaar dat we nu alles oppompen met leningen.
Op zich nog wel goed om te zien dat Nederland zich verzet tegen het ESM want dat betekent ongelimiteerd geld printen zonder dat ook maar een parlement zich ermee kan bemoeien.

Maar goed. Dat gezegd hebbende, wat kan je eraan doen?

John Galt

We kunnen er zelf weinig aan doen, behalve mensen bewust maken van hoe het echt werkt. Mijn ervaring leert echter dat weinig mensen dit interessant vinden en het probleem niet zien (of niet begrijpen).
Een ander punt is dat het Keynesiaanse model nog steeds gedoceerd wordt alszijnde een van de goede economische modellen, terwijl de historie telkens het tegendeel uitwijst. In dat model is het fiatgeld ook geïntroduceerd, want dat geeft overheden de macht om in economieën in te grijpen.
"Who is John Galt?"  is an expression of helplessness and despair at the current state of the world

Fed

Citaat van: John Galt op april 11, 2020, 23:48:49We kunnen er zelf weinig aan doen, behalve mensen bewust maken van hoe het echt werkt. Mijn ervaring leert echter dat weinig mensen dit interessant vinden en het probleem niet zien (of niet begrijpen).
Een ander punt is dat het Keynesiaanse model nog steeds gedoceerd wordt alszijnde een van de goede economische modellen, terwijl de historie telkens het tegendeel uitwijst. In dat model is het fiatgeld ook geïntroduceerd, want dat geeft overheden de macht om in economieën in te grijpen.

Dat is precies mijn ervaring. Mensen snappen het niet óf willen het gewoonweg niet horen.
Je wordt eerder als doemdenker weggezet als dat mensen gaan nadenken.
Zelfs als je aantoont dat hun pensioen tientallen procenten minder waard wordt en dat uitdrukt in euro's van hun maandsalaris blijven ze appelig kijken van waar waar maak jij je druk om?

Ik denk dat we uiteindelijk flinke inflatie krijgen en terug gaan naar een soort goudstandaard.

John Galt

Citaat van: Fed op april 12, 2020, 00:00:40Ik denk dat we uiteindelijk flinke inflatie krijgen en terug gaan naar een soort goudstandaard.
Die flinke inflatie zal zeker komen, maar teruggaan naar een soort goudstandaard als standaard munt zie ik niet gauw gebeuren. Dat lukt alleen met alternatieve currencies waar de overheid met de nationale bank en de eu met de ecb geen grip op hebben. Kijk naar de schrik die er nu is vanwege crypto-currencies?